W dniu 20 lutego 2009 r. w przepięknej sali sali sesyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko - Mazurskiegio w Olsztynie
odbyło się seminarium pt. "Ekologiczny i ekonomiczny wymiar efektywności energetycznej".
Około 50 słuchaczy oczekiwało odpowiedzi na problemy, które w swoim wystąpieniu zawarł Pan Jacek Protas - Marszałek Województwa Warmińsko - Mazurskiego.
PATRONAT HONOROWY
ORGANIZATORZY
PARTNERZY
Województwo Warmińsko - Mazurskie jako pierwsze w Polsce poddało się rygorom, które opisane zostały w "Programie Ekoenergetycznym
Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2005 - 2010". Świadczy to, o dalekowzrocznym widzeniu problemów energetyki,
które będą miały znaczenie na postrzeganie województwa, jako regionu dbającego równocześnie o charakterystyczne i atrakcyjne elementy
środowiska i nowoczesny rozwój cywilizacyjny.
Wielowątkowość zmian (urynkowienie cen energii, równouprawnienie podmiotów w zakresie planowania
energetycznego, realizacja inwestycji w odnawialne źródła energii, upowszechnianie programu efektywności energetycznej) dopuszcza
społeczeństwo do decyzji o kształcie energetyki. Podejmowane decyzje w obrębie energetyki stają się decyzjami strategicznymi.
Przy wyznaczaniu energetycznych celów należy uwzględnić potrzeby energetyczne przedsiębiorstw oraz bezpieczeństwo
energetyczne i ekonomiczne mieszkańców.
Niekorzystne zmiany klimatu w Polsce powodują powstawanie różnorakich szkód. Do najgrożniejszych należy zaliczyć awarie sieci elektroenergetycznych.
Awaria szczecińska, która miała miejsce w kwietniu 2008 roku wykazała, jakie zadania stoją przed samorządem dla ochrony mieszkńców i minimalizowania skytków katastrofy.
Proces zmiany sprzedawcy energii w Polsce napotyka na liczne przeszkody. Jedną z najważniejszych przeszkód jest brak kampanii
informacyjnej, która pozwoliłaby na stworzenie rynku klienta. Prezesi Urzędu Regulacji Energetyki i Urzędu Zamówień Publicznych w
kwietniu br. wydali komunikat, który zobowiązuje jednostki sektora publicznego do wybierania sprzedawcy energii w drodze przetargów.
Jest to sposób na wymuszenie na sprzedawcach energii zachowań prorynkowych.
Zmiana sprzedawcy jest tylko jednym z elementów polityki energetycznej. Ustawa Prawo Energetyczne i Krajowy Plan Działań na
rzecz Efektywności Energetycznej umacniają rolę samorządu w planowaniu energetycznym. Ustanawiają partnerstwo pomiędzy samorządem
a sieciowym zakładem energetycznym.
Charakter i złożoność zmian w gospodarce energetycznej wymaga ciągłego poszerzania wiedzy.
Niezbędna staje się w kontekście rozgorzałej dyskusji na temat energetycznego modelu gminy. Bo wybór modelu wiąże się nierozłącznie z
określeniem dopuszczalnych kosztów realizacji projektu. Nadal w tle funkcjonuje zadawane rzadko pytanie - czy dla efektywnego wyboru
modelu dywersyfikującego zaopatrzenie społeczności lokalnej w energię ze względu na źródła energii nie powinien uczestniczyć powiat -
jako samorządowy rozbudowany infrastukturalnie podmiot.
Wprowadzenie do polskiego systemu energetycznego 15 % energii pochodzacej z odnawialnych źródeł energii jest obowiązkiem trudnym.
Współdziałanie w realizacji tego obowiązku spoczywa na wszystkich podmiotach rynku energetycznego. Realizacja tego zadania wymaga zdecydowanego finansowego wsparcia.
Z przedstawionymi powyżej wątkami zmierzyli się:
Waldemar Redmer - Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki,
Ludwik Latocha - Polish Green Ecological Energy,
Jacek Walski - AM PREDA,
Agata Matla - ELECTRABEL,
Mariusz Kostrzewa - Polska Izba Biomasy, ZENERIS.
Anna Wujec - Bank Ochrony Środowiska SA
W imieniu uczestników i prelegentów, chcę pogratulować sukcesu zrealizowania inicjatywy o niezmiernie
skomplikowanej tematyce oraz podziękować za sprawne przeprowadzenie seminarium Panom: Bogdanowi Meinie Dyrektorowi Departamentu Ochrony Środowiska oraz
Andrzejowi Koniecko.