|
|
|
Procedura zmiany sprzedawcy
Od początku 2007 r. obowiązują nowe Instrukcje Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnych.
Zawierają one jednoznaczny
i obowiązujący w całym kraju dziesięciopunktowy algorytm zmiany sprzedawcy energii elektrycznej:
-
Przyjęcie przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) zgłoszenia zmiany sprzedawcy od odbiorcy oraz od nowego sprzedawcy.
Sprzedawca może dokonać zgłoszenia w imieniu odbiorcy na podstawie jego upoważnienia do złożenia takiego zgłoszenia.
-
Powiadomienie przez OSD odbiorcy oraz nowego sprzedawcy o przyjęciu lub odrzuceniu zgłoszenia zmiany sprzedawcy
w ciągu 2 dni roboczych od daty otrzymania zgłoszeń od wszystkich stron umowy sprzedaży.
-
Rozwiązanie dotychczasowej umowy pomiędzy odbiorcą i spółką dystrybucyjną oraz zawarcie przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej
(OSD) urmowy dystrybucyjnej z odbiorcą.
-
Zawarcie przez OSD umowy dystrybucyjnej z nowym sprzedawcą.
-
Zawarcie pomiędzy OSD i odbiorcą umowy o bilansowanie. Umowa ta będzie aktywna w dwóch przypadkach: jeżeli odbiorca wskaże
OSD jako podmiot odpowiedzialny za bilansowanie, albo wtedy kiedy podmiot wskazany przez odbiorcę zaprzestanie działalności
jako uczestnik rynku bilansującego (URB). Odbiorca korzystający z zasady TPA może więc zdecydować,
że jego bilansowaniem zajmie się albo OSD, nowy sprzedawca energii, albo inna firma uczestnicząca w rynku bilansującym.
-
Jeśli odbiorca korzystający z zasady TPA zawarł umowę o bilansowanie z innym niż OSD uczestnikiem rynku bilansującego,
odbiorca oraz uczestnik rynku bilansującego (czyli podmiot odpowiedzialny za jego bilansowanie handlowe)
zgłaszają pisemnie do OSD informację o zawarciu umowy bilansowania handlowego. Uczestnik rynku bilansującego może dokonać
zgłoszenia w imieniu odbiorcy na podstawie jego upoważnienia do złożenia takiego zgłoszenia.
-
Zawarcie umowy dystrybucyjnej pomiędzy OSD, a uczestnikiem rynku bilansującego odpowiedzialnym za bilansowanie handlowe odbiorcy.
-
Spełnienie wymagań zawartych w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej związane m.in. z zasadami ustanawiania
i zmiany podmiotów odpowiedzialnych za bilansowanie handlowe odbiorcy oraz terminów i rodzajów umów zawieranych w związku ze zmianą sprzedawcy.
-
Przypisanie tzw. fizycznego punktu pomiarowego (FPP), czyli licznika danego odbiorcy do nowego sprzedawcy. OSD powiadamia zarówno nowego jak
i dotychczasowego sprzedawcę o dokonaniu zmian w rejestracji fizycznych punktów pomiarowych, najpóźniej 5 dni przed wejściem w życie nowej umowy sprzedaży.
-
Odczyt układu pomiarowo-rozliczeniowego danego odbiorcy na dzień wejścia w życie nowej umowy sprzedaży,
maksymalnie 5 dni po wejściu w życie nowej umowy oraz przekazanie danych pomiarowych odbiorcy oraz nowemu i dotychczasowemu sprzedawcy.
IRiESD określa także wymagania techniczne dla układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz kwestii transmisji i udostępniania danych.
Instrukcje opisują uwarunkowania formalnoprawne, zasady funkcjonowania rynku bilansującego i umowy zawierane pomiędzy stronami.
Wiele przedsiębiorstw nie ma możliwości własnymi siłami dokonać weryfikacji prawidłowości zapisów umów elektroenergetycznych.
AM PREDA wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu, przy wykorzystaniu wysoko wykwalifikowanych partnerów może wykonać analizy i opomiarowania w tym zakresie.
Audyt dokumentacyjny efektywności wykorzystania energii elektrycznej
- sprawdzenie parametrów umowy na dostawę energii elektrycznej,
- analiza zużycia energii elektrycznej na podstawie faktur i rozliczeń z ostatnich 1-3 lat,
- dobór najlepszej taryfy lub oferty na dostawę energii elektrycznej.
Audyt techniczny efektywności wykorzystania energii elektrycznej
- wykonanie profilu zużycia energii elektrycznej w obiektach,
- analiza i optymalizacja sieci i instalacji zasilających w obiektach (m.in. konfiguracja przyłączy liczba obwodów rozłożenie obciążenia, itd.),
- analiza parametrów energii elektrycznej (m. in.: prądu, napięcia, mocy, ciągłości, itd.),
- analiza możliwości zastosowania automatyki sterującej lub ocena istniejącej,
- propozycja zmian w układzie zasilania, podłączenia urządzeń, wykorzystania automatyki sterującej.
Kompleksowa obsługa spraw związanych z dostawą energii elektrycznej
- analiza i wyjaśnianie korespondencji z Zakładem Energetycznym,
- przygotowywanie propozycji odpowiedzi, pism, wniosków, itp.,
- ocena propozycji współpracy, umów, ofert, rozliczeń, itp. przedstawionych przez Zakład Energetyczny,
- przygotowywanie propozycji działań związanych z efektywnym wykorzystaniem energii elektrycznej,
- bieżąca analiza ofert sprzedawców energii.
- Wstępna analiza pozwala na kwalifikacje obiektów do analizy dokumentacyjnej (faktury za okres nie krótszy niż jeden rok i korespondencja z lokalnym zakładem energetycznym w badanym okresie).
- Po zakończeniu analizy dokumentacyjnej wskazane zostają obiekty, które podlegać będą opomiarowaniu. Czas trwania opomiarowania uzależniony jest od profilu obiektu.
-
- W ciągu tygodnia od zakończenia opomiarowania przesyłany jest raport zawierający konkretne zalecenia do wykonania, które pozwolą na uzyskanie wskazanego wyniku oszczędności.
Cennik dla wybranych rozwiązań elektroenergetycznych
Audyt dokumentacyjny efektywności wykorzystania energii elektrycznej |
500 zł + 50% rocznych, wykazanych oszczędności, |
Audyt techniczny efektywności wykorzystania energii elektrycznej |
500 zł + 50% rocznych, wykazanych oszczędności,
Zwrot kosztów dojazdu przy odległości do badanego obiektu przekraczającej 50 km |
Kompleksowa obsługa spraw związanych z dostawą energii elektrycznej |
500 zł na miesiąc |
Prowadzenie w imieniu klienta spraw związanych z rozliczeniem lub korzystaniem z energii elektrycznej |
Dla jednego układu pomiarowego - 50% uzyskanej korekty rozliczeń, zwrotu kosztów albo bonifikaty |
Planowanie zapotrzebowania na moc i energię elektryczną |
moc zainstalowana obiektu do 40 kW - 500 zł moc zainstalowana obiektu powyżej 40 kW do 250 kW - 1000 zł moc zainstalowana obiektu powyżej 250 kW - 1500 zł |
Analiza ofert i taryf dostawców energii elektrycznej |
25% rocznych, wykazanych oszczędności, wynikających ze zmiany dostawcy, produktu, taryfy bądź umowy |
Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu wraz z wyłonieniem najatrakcyjniejszej oferty zakupu energii |
2,5% wartości rocznych wydatków na energię elektryczną u wybranego sprzedawcy |
Do cen należy doliczyć 22% podatek VAT. Powyższe ceny nie stanowią oferty w myśl kodeksu handlowego. Mają charakter poglądowy.
|
|
|
|